İzlemediyseniz bu konuyla bağlantılı 2 video’ya Youtube kanalında göz atmayı unutmayın.
E-Ticaret için Marka Tescili
Bundan bir 5-6 yıl önce e-ticaret satıcıları için marka tescilinin çok büyük bir önemi yoktu ama bugün baktığınızda bu işe başlamadan önce yapmanız gereken ilk işlerden bir tanesi domaninizin ve ürününüzün markası için tescil yaptırmak.
Peki bu neden önemli, özellikle Hepsiburada, Trendyol, Amazon gibi katalog yapısına sahip Pazar yerlerinde, kendi e-ticaret sitenizde satışını yaptığınız ürünlerin veya listelediğiniz ürünlerin, kendi markanızın, mağaza adınızın, kopyalanması veya adınızın kullanılmalı riski çok büyük.
E-ticaret girişimcilerinin yaşadığı en büyük sorun kendi ürettiği ürünlerin listesine başka satıcıların, ürünün benzeri veya aynısı olacak nitelikte ürünlerle girerek tabiri caiz ise listeyi çöp haline getirmesi oluyor.
Çünkü giren satıcıların çoğu bu ürünün kendisini değil, benzerlerini gönderiyor.
Hal böyleyken Bu durum verilen emeklerin maalesef çöpe gitmesine, girişimciyi markanın ve ürünün batışına kadar götürebiliyor.
Bu Yüzden marka tescili bu işe başlamadan önce yapmanız gerekenler arasında, ilk sırada yer alıyor.
E-Ticaret için Marka ve Mağaza Adı Seçimi
Aslında marka, domain, mağaza adı seçimi için geçerli dikkat edilmesi gereken noktaların hepsi bazı detaylar dışında bir birine benzer nitelikte.
Daha öncede belirttiğim gibi Marka, Domain, Mağaza Adı gibi isimler Ünvanınızla aynı olmak zorunda değil. Bunlara sizin şirket mutfağınızın birer sunumu olarak bakın.
Ürün Markanızı seçerken ürününüzden veya kategorinizden bağımsız hareket etmemeye dikkat etmeniz gerekiyor. Örnek vermek gerekirse mobilya kategorisinde satış yaptığınız bir üründe marka olarak GÜNEŞ ELEKTRONİK markasını kullanmanız müşteri gözünde farklı bir intiba yaratabilir.
Marka adınızı belirledikten sonra muhakkak ürün listelerinizi yayınlamadan önce marka tescil başvurunuzu gerçekleştirin. özellikle katalog yapısına sahip Pazar yerlerinde Ürün listenizi alakasız bir marka adıyla bağdaştırırsanız, ürünleri yayınladıktan sonra marka adını değiştirmeniz mümkün olmuyor.
Marka için söylediklerimin hemen hemen hepsi Mağaza adınız içinde geçerli, Mağaza Adınızı seçerken çok uzun metinler olamamasına, özel karakter kullanmamaya ve tek bir kategoride ilerleyecekseniz ürün markalarınızla alakalı olmasına veya geniş bir ürün yelpazesine hitap edecekseniz genellemeye tabi olacak bir mağaza adı olmasına dikkat etmenizde yarar var.
Mağaza adınızla ilgili önemli bir nokta var ;
E-ticaret sitenizin domaini ile Pazaryerlerindeki mağaza adınızın aynı olması size bazı avantajlar sağlayabilir. E-ticaret müşterilerinin alışveriş alışkanlıklarına bakıldığında bazı müşterilerin pazaryeri komisyonlarının farkında olduğu için, Pazar yeri mağaza adıyla ürün satıcısının web sitesine ulaşarak alışveriş yapma eğiliminde olduğunu biliyoruz.
Buda Size Pazar yeri dışında ki operasyonlarınız için dolaylı olarak bir pazarlama desteği verebilir.
Burada şöyle bir dipnot iletiyim.
Sizinle Pazar yerleri üzerinden iletişime geçmiş bir müşteriyi kesinlikle ve kesinlikle kendi web sitenize veya farklı satış kanallarına yönlendirme eyleminde bulunmayın. Bu hem etik değil hem de tüm Pazar yerlerinde yasaktır. Mağazanızın kapanmasına sebebiyet verebilirsiniz.
Ayrıca Pazaryeri müşterileri yine alışveriş sürecinde yaşadığı sorunlarla ilgili direkt olarak mağazanın kendisiyle iletişime geçerek sorunu çözme eğiliminde olabiliyorlar. Buda hali ile hem sizin hem müşteri memnuniyeti açısından sorunun hızlı bir şekilde çözülmesini sağlayarak.
Buda size aslında olumsuz yorumla sonuçlanacak bir alışveriş deneyimini pozitif tarafa çekme şansını veriyor.
Domain seçiminde global bir uzantı olan .com domainini alma şansınız varsa muhakkak bu domaini almaya çalışın.
Mağaza veya marka adını tescil ettiğinizde şayet satın alınmamışsa tescil belgenizle com.tr domain adını alabileceğinizi de özellikle belirteyim.
.com domanini alma fırsatınız bulunmuyorsa .net veya .com.tr domainini satın alabilirsiniz. Burada yine dikkat etmeniz gereken nokta şayet .com domain uzantısı tescil edilmişse sizinle aynı veya benzer bir alanda işletme olmamasına dikkat edin.
Bunun hem size hem karşı tarafa ticari veya itibar zararları yaratabileceğini unutmayın.